5 sposobów na oszczędzanie firmowych pieniędzy

“Człowiek biedny ceni sobie każdą złotówkę, bogaty każdy grosz” - powiedział polski aforysta i pisarz Andrzej Majewski. Osoby, którym przyszło prowadzić firmę w czasach takie, jak te, robią wszystko, co mogą, aby budżet prezentował się jak najlepiej. Pieniądze, które udało się zaoszczędzić mają taką samą wartość, jak te, które udało się zarobić. 

Istnieje kilka sprawdzonych sposobów na to, jak oszczędzać środki i czas w zależności od branży, w której działa firma. Nie ulega wątpliwości, że obniżenie kosztów prowadzenia przedsiębiorstwa jest dużym wyzwaniem. Oszczędzać można na wielu rzeczach, ale czy na wszystkich warto to robić? 

1. Outsourcing 

Firma pilnie potrzebuje kilku, kilkunastu lub kilkudziesięciu pracowników tymczasowych, którzy będą posiadać odpowiednie kwalifikacje? Zyskujący coraz większą popularność outsourcing pracowniczy przychodzi z odsieczą. W każdej chwili można skontaktować się z agencją pracy, która znajdzie optymalne rozwiązanie dla przedsiębiorcy po zapoznaniu się z jego potrzebami. Outsourcing równa się zmniejszeniu kosztów rekrutacji, wszystkie kwestie społeczno-prawne są po stronie agencji, a czas, który trzeba poświęcić na szukanie odpowiednich kandydatów można spożytkować na coś równie ważnego. 

Przedsiębiorstwa, które nie mają warunków do realizowania procesów logistycznych, mogą skorzystać z outsourcingu logistycznego, czyli powierzyć wszystkie obowiązki z zakresu logistyki zewnętrznemu podmiotowi. Komfort, oszczędność i optymalizacja procesów - to wszystko można zyskać dzięki outsourcingowi. 

2. Social media

Aktualne warunki do budowania rozpoznawalności firmy i reklamowania swoich usług nigdy nie były lepsze. Dzięki portalom społecznościowym można trafić do szerokiego grona odbiorców i nie wydawać bajońskich sum na marketing. Wystarczy stworzyć firmowe profile na najpopularniejszych serwisach i powierzyć ich prowadzenie ludziom, przed którymi świat social media, reklamy i kontaktu z klientem nie ma tajemnic. 


Odpowiednie wykorzystanie możliwości, jakie firmie dają portale społecznościowe pozwala nie tylko poszerzyć grono klientów, ale także poprawić lub nawiązać jakikolwiek kontakt z nimi oraz poznać ich potrzeby. Temu rozwiązaniu dajemy wielkiego “lajka”. 

3. Coworking

Każda firma potrzebuje swojego biura, a niestety koszty jego wynajmu, szczególnie w dużych miastach, bywają bardzo wysokie. Coworking polega na dzieleniu przestrzeni biurowej z innymi firmami. W jego ramach mieszczą się również następujące przywileje: 

  • Możliwość zarejestrowania firmy pod adresem biura
  • Korzystanie ze skrzynki pocztowej 
  • Korzystanie ze stanowisk komputerowych 
  • Korzystanie z Internetu i mediów
  • Korzystanie z wyposażenia biurowego 
  • Korzystanie z sali konferencyjnej

Koszt abonamentu w dużych miastach oscyluje w granicach 600 zł. Takie rozwiązanie pozwala więc zaoszczędzić około 2 tysięcy miesięcznie w zależności od specyfiki firmy. Takie rozwiązanie sprawdza się przede wszystkim w startupach, firmach o mobilnym trybie pracy, początkujących brandach i dla freelancerów. Sprawdź, ilu pracowników biurowych posiada Twoja firma i sam oceń, porównując ceny, czy to rozwiązanie jest dla Ciebie opłacalne. 

4. Przemyślane zakupy


Każda firma powinna znaleźć najbardziej optymalny i opłacalny sposób na robienie zakupów. Warto zaopatrywać się po cenie hurtowej - dzięki temu w skali roku można odłożyć naprawdę przyzwoitą sumę. 

Zbawienne okazać się może również uniknięcie VAT-u, czyli kupowanie towaru po cenie netto, na firmę. Pamiętajmy, że na fakturę możemy kupować tylko te produkty, które są związane z naszą działalnością. 

5. Czas to pieniądz


Umiejętne zarządzanie czasem to jeden z kluczy do skutecznego oszczędzania. Być może zmniejszenie liczby godzin w tygodniu poprawi wydajność pracowników. A może nie każdy z nich musi pracować koniecznie na pełny etat. 

Jeśli niektórzy pracownicy siedzą tylko przy komputerze lub telefonie, to czy nie mogliby pracować zdalnie, redukując tym samym koszty zużycia energii, wody i tym podobnych rzeczy w biurze? Może istnieć naprawdę wiele sposobów na zaoszczędzenie poprzez odpowiednie zarządzanie czasem swoim i swoich pracowników. 

Nie oszczędzaj na swoich pracownikach!


Dobry, rzetelny i efektywny pracownik to nieoceniona wartość, ale tylko pod warunkiem, że jest on odpowiednio zmotywowany i zależy mu na rozwoju firmy oraz własnym. Obniżając wypłaty, dokładając liczby godzin, czy odmawiając dnia wolnego, gdy naprawdę jest ku temu powód i sam pracownik tego nie nadużywa, to droga donikąd. Prędzej czy później złe podejście do pracownika odbije się czkawką. Długoterminowo można na tym jedynie stracić. 

0
Feed

Zostaw komentarz