Rozwój Internetu i technologii przyczynił się do wielu zmian w handlu i biznesie, a te dosięgnęły również logistykę, której realizacja jest dla przedsiębiorców kosztownym procesem. Firmy coraz chętniej zlecają innym podmiotom zadania z tego zakresu. Decydują się na takie kroki, ponieważ oznacza to dla nich dużą oszczędność czasu i pieniędzy oraz możliwość rozszerzenia własnego eksportu. Ile dokładnie można zaoszczędzić na outsourcingu logistycznym i jakie konkretne usługi oferują operatorzy?
Na samym początku warto krótko opisać, czym właściwie jest outsourcing logistyczny. Najprościej mówiąc, jest to przekazanie innemu podmiotowi gospodarczemu zadań z zakresu logistyki, czyli takich jak: magazynowanie towarów, spedycja, transport, etykietowanie, rozładunek i wiele innych.
Wszystko sprowadza się do tego, że klient nie musi posiadać swojego zaplecza magazynowego i płaci jedynie za zasoby i za operacje, które rzeczywiście zostaną wykonane, co pozwala uchronić firmę przed poniesieniem niepotrzebnych kosztów. O outsourcingu logistycznym mówimy wtedy, gdy współpraca pomiędzy operatorem a klientem ma charakter długoterminowy.
Korzyść i komfort
Korzystanie z outsourcingu logistycznego pozwala nie tylko na zachowanie większej ilości środków w budżecie. Zdjęcie z barków firmy tego obowiązku pozwala na poświęcenie większej uwagi innym zadaniom - na przykład położenie większego nacisku na kampanię marketingową firmy i rozszerzanie swojej bazy klientów, a co za tym idzie, zwiększenie przychodów długoterminowych.
Firma, która oferuje outsourcing logistyczny posiada również swoją bazę zasobów, która jest do dyspozycji przedsiębiorcy. Mowa tu o magazynach i przestrzeni do kompletowania zamówień. Możliwości, jakie daje taka współpraca pozwalają na rozwój eksportu firmy - zwiększenie płynności obsługi zamówień, a w wyniku tego ich liczby w skali dnia, miesiąca i roku.
Operatorzy poza zasobami służą również swoją wiedzą w zakresie zwrotów i reklamacji. Jak widać, przedsiębiorca korzystający z outsourcingu logistycznego może liczyć na dość duży szereg korzyści, które mówią same za siebie - powierzenie logistyki innemu podmiotowi gospodarczemu opłaca się dużo bardziej niż prowadzenie go na własną rękę.
Klient dokładnie wie, za co płaci
W outsourcingu logistycznym każdy klient traktowany jest indywidualnie i płaci wyłącznie za to, co rzeczywiście zostało zrealizowane, czyli:
- Ilość i wymiary magazynowego towaru
- Warunki przechowywania towaru
- Liczba zamówień i wysyłek towaru
- Weryfikowanie stanu jakości towaru
- Cross-docking
Agencja współpracująca z klientem dysponuje również najlepszym sprzętem i zespołem specjalistów w zakresie logistyki. Kompetentni ludzie odpowiadają za znalezienie najlepszych warunków do składowania towaru i sposobu za jego jak najtańsze przetransportowanie. Wszystkim zależy w końcu na tym, aby koszty procesu były jak najniższe i jak najlepiej zrealizowane. Aby towar dotarł do klienta jak najszybciej i w stanie nienaruszonym.
- Nie trzeba zamrażać środków w magazynach, flocie czy systemach IT. Dzięki współpracy z operatorem firma płaci tylko za zasoby, których potrzebuje w danym momencie. Z naszego doświadczenia wynika, że w zależności od specyfiki projektu outsourcing pozwala zaoszczędzić nawet do 40% kosztów logistycznych - twierdzi dr inż. Grzegorz Lichocik, prezes firmy Dachser.
Korzystanie z outsourcingu logistycznego opłaca się małym, średnim oraz dużym przedsiębiorcom. Celem każdej firmy jest pozyskanie i utrzymanie jak największej ilości środków w budżecie, a outsourcing każdemu z nich pozwala na ich zaoszczędzenie. Za usługi operatora również trzeba zapłacić, ale są to koszty zdecydowanie niższe niż ma to miejsce w przypadku wynajmowania magazynów i przetransportowywania towaru na własną rękę. To optymalne rozwiązywanie na realny problem, które daje odpowiedź na to, czy samodzielna logistyka jest opłacalna. Ów odpowiedź jest rzecz jasna przecząca.